O co należy zadbać w diecie zimą?

Często powtarzanym mitem jest, że w mroźne dni potrzebujemy więcej kalorii. Pracując w ogrzewanym biurze i dojeżdżając do pracy samochodem może być wręcz odwrotnie. Nasza aktywność zimą często jest mniejsza, a tym samym zapotrzebowanie na kalorie również. Do przyczyn zimowego przybierania na wadze możemy też dodać świąteczne obżarstwo. Dlatego, aby wiosną nie zdziwić się, że zeszłoroczne ubrania są na nas za małe, pilnujmy, aby kaloryczność diety nie przekraczała naszego dziennego wydatku energetycznego.

W okresie zimowym, w naszej diecie nie może zabraknąć warzyw i owoców, szczególnie: pomidorów, czerwonej papryki, brokułów, brukselki, natki pietruszki, kiwi czy owoców cytrusowych. Wszystkie bogate są w witaminę C, która zwiększa odporność organizmu.

W diecie zimą warto również uwzględnić produkty pobudzające układ immunologiczny. Do takich należą tran i tłuste ryby. Są one dobrym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3 i witaminy D. Omega-3 zapobiega stanom zapalnym w organizmie, natomiast witamina D nie tylko pomaga budować mocne kości, ale też ma niebagatelny wpływ na nasza odporność.

Warto również spożywać czosnek, który działa jak naturalny antybiotyk, zapobiega i zwalcza infekcje.

Miód, który dzięki obecności olejków eterycznych i flawoniodów wykazuje działanie antybakteryjne i przeciwzapalne. Korzystnie działające miody to spadziowy, a także gryczany i lipowy. Należy jednak pamiętać, że podgrzewanie miodu w temperaturze powyżej 50 stopni Celsjusza niszczy jego właściwości zdrowotne. Dlatego też powinno się go spożywać w czystej postaci lub z pieczywem. Można też rozpuszczać go w płynach, ale ich temperatura nie może przekroczyć 40 stopni Celsjusza.

Zima jest wymagającą porą roku, podczas której należy pamiętać, aby dostarczać odpowiednią ilość węglowodanów. To właśnie z tych związków powinno pochodzić 50 procent energii. Węglowodany złożone (ziemniaki, kasza, pieczywo pełnoziarniste) wolno się trawią, w związku z tym organizm dłużej nie czuje potrzeby pożywania kolejnego posiłku.

W zimowej diecie obowiązkowo powinny się znaleźć produkty zawierające magnez, żelazo i witaminy z grupy B. Niedobory tych składników powodują pogorszenie samopoczucia, które i tak jest obniżone ponurą aurą za oknem i brakiem promieni słonecznych.

W celu rozgrzania organizmu, warto doprawić potrawy takimi przyprawami jak: curry, kurkuma, pieprz, chili, cynamon, kardamon, czy imbir.

W tym okresie lepiej unikać żywności wysoko przetworzonej zawierającą w swym składzie główne barwniki i konserwanty. Nie tylko dlatego, że jest to ogólnie niezdrowe, ale „zanieczyszcza” mocno jelita, które są jednym z głównych organów wpływających na kondycję naszej odporności. Zamiast chipsów sięgnijmy po orzechy włoskie lub pestki z dyni, zamiast batonika lepiej zjeść kostkę gorzkiej czekolady.

Oczywiście warto wyeliminować używki, ale ich działanie jest bardzo niekorzystne o każdej porze roku.






Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.