Jaki jest prawidłowy spadek wagi w trakcie trwania kuracji odchudzającej?

Często jest tak, że podejmując wysiłki związane z dietą ubogoenergetyczną, chcemy osiągnąć maksymalnie duże wyniki. Ale czy utrata dużej ilości kilogramów w krótkim czasie to faktycznie zdrowy, a przede wszystkim trwały sposób na odchudzanie? Tutaj do dietetyki wkrada się też trochę matematyki ;).

Otóż: aby pozbyć się 1kg tkanki tłuszczowej, musimy stworzyć ujemny bilans energetyczny na poziomie -7000kcal. Bilans energetyczny to różnica między ilością dostarczanej, a wydatkowanej energii. Czyli mówiąc prosto trzeba więcej energii zużyć (na codzienną pracę, aktywność fizyczną), niż dostarczyć razem z pożywieniem. Bilansu energetycznego na poziomie -7000kcal nie da się stworzyć w czasie jednej doby. Można go analizować na przykładzie co najmniej jednego tygodnia. I tak dla przeciętnej kobiety o umiarkowanej aktywności fizycznej, zapotrzebowanie dobowe na energię wynosi ok. 2000kcal. Jeżeli obniżymy kaloryczność diety do 1000kcal, wówczas uzyskamy ujemny bilans energetyczny na poziomie -1000kcal każdego dnia. W ciągu tygodnia uzyskamy upragniony rezultat -7000kcal. I w ten właśnie sposób pozbędziemy się kilograma tkanki tłuszczowej. Większe spadki wagi, pojawiające się często na początku kuracji odchudzającej, związane są z detoksykacją organizmu, czyli ubytkami wody metabolicznej.

Osobiście jednak nie polecam zaczynać od tak ubogoenergetycznej diety. Początkowe obniżenie kaloryczności o 500kcal w stosunku do zapotrzebowania dobowego będzie lepszym rozwiązaniem. Co prawda spadki mogą być mniejsze (ok. 0,5kg tygodniowo), ale dieta na poziomie 1500kcal jest już dietą pełnowartościową, na której można cieszyć się dobrym samopoczuciem i nie doskwiera nam głód. Lepiej zadbać po prostu o aktywność fizyczną i tym samym zwiększyć wydatek energetyczny.

Tak więc z punktu widzenia fizjologicznego tygodniowy spadek wagi na poziomie 0,5-1kg jest wynikiem jak najbardziej prawidłowym, który powinien usatysfakcjonować każdą odchudzającą się osobę. Bo w prowadzeniu diety redukcyjnej najważniejsza jest: systematyczność, cierpliwość i wytrwałość w dążeniu wyznaczonego sobie celu.






Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.